Ungdomskollen: Gabriel Marciniak

Vi på Fotbollslivet.se har fått intervjua Gabriel Marciniak som återhämtar sig från en skada. Han berättar om hur allt går med återhämtningen.

Hur går det med återhämtningen av din knäskada?
-Det går jättebra, jag har sedan dag 1 haft en otroligt positiv inställning. Första dagarna var riktigt jobbiga, men jag var beredd på det. När jag började rehabträningen med min sjungymnast så sa han att han aldrig sätt ett så rörligt knä så fort efter operation. Han sa att jag ska vara otroligt nöjd över hur bra mitt läkekött är. Efter 1 månad ungefär, när jag gjorde en rehab övning så fick jag extremt ont i min baksida (där de tog senan som blev mitt korsband ifrån). Som tur var, var det inget allvarligt och det gick över efter några dagar. Sen dess har allting bara gått fantastiskt. Känner mig stark och vet att jag kommer klara resterande väg bra.

Hur ofta kör du rehabträning?
-Jag kör rehab varje dag där jag har stretchingövningar och övningar som helt enkelt gör knät mindre stelt och som gör att jag kan gå bättre och utföra vardagliga grejer bättre. Jag kör det 1 gång om dagen. Jag kör även gymrehab 2-3 gånger i veckan. Det är mer utmanande övningar och det är mer fokus på balans och muskeluppbyggnad. Jag kör cykling som uppvärmning och sedan 5 andra övningar. Ett pass brukar ligga på ungefär 1 timma

När är du tillbaka på planen?
-Lite oklart, sjukgymnasten säger att vi hellre ska det försiktigt än för snabbt. Därför satte vi upp en plan på att vara tillbaka efter vintern. Jag kommer ha hela vintern på mig att komma tillbaka till 100%. Perfekt eftersom säsongen börjar i april, så jag har ingen stress.

Vad har varit svårast med rehabträningen?
-För mig har rehaben gått jättebra. Alltid glad och fokuserad på det jag ska göra. Det är väl att stoppa sig från att göra för mycket. Det kan vara det svåraste.

Vad är dina tips och råd till de som skadat sig som du själv gjort?
-Lyssna alltid på vad er sjukgymnast säger. Det är proffsiga personer som vet vad du ska göra för att komma tillbaka som bäst. Gör rehaben väldigt ordentligt, annars kan det ta längre tid att komma tillbaka. Försök inte heller stressa med att komma tillbaka, utan ta det lungt och ge knäet den tiden den behöver. Det sista och enligt mig absolut bästa tipset, ha en positiv inställning. Det gör dig så mycket hungrigare och så mycket starkare. Ha kul och njut av det du har, även om du inte har ett fungerande knä. Med en positiv och glad inställning gör du din mentalitet så otroligt mycket starkare och även det hjälper dig. Ha alltid i huvudet att du ska vara tillbaka starkare än förut.

Tack Gabriel och ett fortsatt lycka till med din rehab!

Dela inlägget

Copyright © 2021 Fotbollslivet