Mixkollen: ”Det gröna kortet, från bekymmer till ren glädje och kamratskap”

Många av er känner säkert till ”det gröna kortet” som delas ut efter varje seriematch mellan åldrarna 8-14 år. ”Syftet med kortet är att lyfta fram och visa på alla goda föredömen som finns inom ungdomsfotbollen.

Kortet är matchens Fair-Play-pris som delas ut av ledarna och går till en spelare i varje lag som utmärkt sig på ett schysst sätt.” skriver Stockholms Fotbollsförbund på sin hemsida. Något som bör tilläggas är att detta används i fler städer än bara Stockholm.

Men om vi tar och pratar om just Stockholm så har korten visat sig ha en positiv påverkan på ungdomsfotbollen, och några som tagit vidare denna idé in i sin verksamhet är Tallbackaskolan i Huvudsta.

”Den största anledningen till att vi drog igång detta på Tallbackaskolan var för att jag och min kollega upplevde stämningen på och runt fotbollsplanen som väldigt stökig samt orolig under den perioden” säger Daniel ”Katten” Jansson (fritidsledare årskurs 4-6) och fortsätter: Vi har ju den stora förmånen att ha en sådan fantastisk fotbollsplan och möjligheter till att styra dröm-matcher men överlag andra fina aktiviteter också. Jag tror både jag och min kollega kände att vi behövde göra något åt detta stora problem, som vi upplevde det som, det var alltifrån tjafs och bråk till väldigt dåligt ordförråd från många.”

”Det var tjafs och bråk om princip allt – närkamper, domslut, inkast, hörnor, frisparkar osv och vi ägnade stora delar utav rasterna till att lösa konflikter. Dessa konflikter såg vi påverka även skolarbetet väldigt negativt då många elever oftast fick gå in till lektionen besvikna, ledsna och arga” säger Emanuel ”Manne” Lindkvist (fritidsledare årskurs 4-6).

Idéen om att införa de gröna korten till fotbollsplan i förhoppning om att förbättra situationen fick Daniel vid sidan av jobbet då han är fotbollstränare i Råsunda IS. ”Jag såg vilken stor effekt korten gav på de matcher jag hade med Råsunda IS, och tänkte helt enkelt att det kan vara ett bra första steg att införa det på jobbet mitt för att minimera problemen vi hade. Så jag såg en enorm vinning i att försöka införa detta på fritidshemmet jag jobbar på. Då jag under den tiden arbetade som rastansvarig så tog jag upp idéen med Manne som nappade direkt.

Dagen efter är tillverkningen av korten i fullgång och precis innan helgen gick dem tillsammans in i varje klass på lågstadiet för att berätta om idéen, samt vad som gäller på måndag. Det vi gick in och sa var ”Att fr.om. måndag är det ett nytt projekt som startar, där man kan få ett Fair Play-kort, detta för att få en godare stämning på fotbollsplanen än den som är idag” förklarar Manne.

”Barnen sög åt sig informationen väldigt väl och strävade verkligen efter att få det där kortet. Och det gav en fruktansvärt positiv effekt, nästan för bra – ett exempel på det var när någon ramlat och personen hade ca 10-15 st elever runt sig som ville hjälpa personen upp. Det slog ut tillslut, och matcherna blev värdefulla och väldigt fina. Vi fick även med sjukt mycket elever som vanligtvis inte är på fotbollsplanen då de ville vinna det gröna kortet. Samlade man på sig 5 st kort så belönades man med ett FIFA-kort med en bild på sig själv som sedan dokumenterades och sattes upp på fritids som alla vårdnadshavare kunde ta del utav”.

Så för att dra en slutsats kring det hela så har ”Det gröna kortet gjort bekymmer till ren glädje och kamratskap” avslutar Daniel.

/Adam Becker